onsdag 13 mars 2013

Anonymitet mot yttrandefrihet.


I förra veckan hade vi lektionen som handlade om anonymitet. Vi tittade en film med kända kvinnor i Sverige som blev kränkningsoffer av olika anonyma personer genom media. Lektionens fråga var "Ta bort möjligheten att vara anonym!" skulle bli bättre eller sämre. Vi diskuterade i vår grupp om den nämligen debaten hjälpte oss att hitta argumenten för och emot.

Under diskussionstid har lärt mig jag nya ord som yttrandefrihet, tryckfrihet, kränkning osv. Jag har förstått bättre deras betydelser eftersom i samtalet vi förklarat varandra t.ex. yttrandefrihet är en av fyra grundlagar i Sverige och människor skulle kommunicera mera med varandra utan begränsningar. Våra språkliga strategier var att formulera sig och kommunicera i tal. Jag har lärt mig genom diskussionen med mina klasskamrater att yttrandefrihet har dock begränsningar och en av dessa begränsningar är att inte kränka någon annan.

När vi inte förstod något i gruppen försökte vi förklara det eller översätta t. ex. att yttrandefrihet betyder människor har rätt att yttra sig fritt i tal, skrift eller bild.

Samarbetet i gruppen fungerade perfekt. Lektionen engagerade oss fullständigt därför att vi betraktade ett aktuellt problem av vårt samhället.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar