I förra veckan
hade vi lektionen som handlade om anonymitet. Vi tittade en film med kända
kvinnor i Sverige som blev kränkningsoffer av olika anonyma personer genom
media. Lektionens fråga var "Ta bort möjligheten att vara anonym!"
skulle bli bättre eller sämre. Vi diskuterade i vår grupp om den nämligen
debaten hjälpte oss att hitta argumenten för och emot.
Under
diskussionstid har lärt mig jag nya ord som yttrandefrihet, tryckfrihet,
kränkning osv. Jag har förstått bättre deras betydelser eftersom i samtalet vi
förklarat varandra t.ex. yttrandefrihet är en av fyra grundlagar i Sverige och
människor skulle kommunicera mera med varandra utan begränsningar. Våra
språkliga strategier var att formulera sig och kommunicera i tal. Jag har lärt
mig genom diskussionen med mina klasskamrater att yttrandefrihet har dock
begränsningar och en av dessa begränsningar är att inte kränka någon annan.
När
vi inte förstod något i gruppen försökte vi förklara det eller översätta t. ex.
att yttrandefrihet betyder människor har rätt att yttra sig fritt i tal, skrift
eller bild.
Samarbetet
i gruppen fungerade perfekt. Lektionen engagerade oss fullständigt därför att
vi betraktade ett aktuellt problem av vårt samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar